Wat wil je later worden ? | Idris Elba

Wat wil je later worden ? | Idris Elba

Geluk, Inspiratie

 

Een half jaar geleden kreeg ik dit filmpje doorgestuurd. Ik heb ‘m destijds doorgestuurd naar 15 mensen dus als je ‘m voor de tweede keer krijgt… excusi. Ondanks dat het reclame is vind het toch de moeite waard om met je te delen. Qua casting, opbouw en onderliggende boodschap schitterend.

Stiekem lijkt het me prachtig om een soort gelijk filmpje op te nemen. Dat wint dan niet de originaliteitsprijs maar het is een van de dingen waar ik (nog) geen kaas van gegeten heb maar toch in 2017 ga doen.

 

 

Wat staat er in de weg?

Halverwege vraagt Idris wat er in de weg staat. Tijd wordt als een van de redenen genoemd. Wat vind jij? Terecht of onterecht? Al een jaar of twaalf ben ik bezig met wat mensen drijft om actie te ondernemen of juist in te houden. Meestal vraag ik naar redenen om iets wel te doen maar vorig jaar deed ik het omgekeerde. Hieronder zie je hoe ik de minigesprekjes begon:

Vraag:

hoi, mag ik je een gekke vraag stellen?

Antwoord:

jawel …

Vraag:

Heb je wel eens dat er een droom, een briljant plan door je hoofd schiet, of dat je met vrienden aan de wijn zit en dat je in je hoofd een plan maakt. Je neemt je voor: “hier ga ik echt werk van maken”.

Antwoord:

ja, herkenbaar.

Vraag:

Wat zijn voor jou de TOP 3 redenen om ondanks je prachtige droom / het goeie idee geen actie te ondernemen?

Ik ga op een later moment alle antwoorden met je delen maar ik kan je verklappen dat “geen tijd”, “geen geld” en “dit bestaat al” vaak voorkomen. Ik zit nu op 60 interviews dus als de teller op 100 staat krijg je de lijst met 100 redenen om iets niet te doen in je inbox.

 

Soms is tijd niet de echte reden om iets niet te doen

Sommige mensen doen aan chronische zelfonderschatting, anderen zetten een te hoog doel als eerste stap en raken gedemotiveerd door de enorme berg die ze zelf gecreëerd hebben. Weer anderen schieten door in perfectionisme. De regel: “als ik iets doe, doe ik het ook echt goed” zit hen in de weg om een eerste stap te zetten. Als je dit herkent is mijn suggestie dat je jezelf i.i.g een eerlijke reden geeft om niet in actie te komen.

Je hebt maar 960 minuten per dag te besteden

Soms is tijd een terecht argument. In dat geval zou ik je toch willen prikkelen om (naast minder op je telefoon kijken :)) de komende drie maanden 10 – 30 minuten per dag te besteden aan het plan waar je al een poos mee rondloopt. Of je je einddoel nu haalt of niet, er gebeurt iets ‘magisch’ op het moment dat je tijd, aandacht en energie gaat besteden aan zaken die je al enige tijd vooruit schuift / in het bakje ‘ooit’ plaatst.

 

#TIP: Knip je plan op in haalbare stappen.

Ik zeg vaak: formuleer een stap die bijna lastig is om niet te zetten. En dan de volgende, en de volgende.
onze motivatie wordt gevoed door progressie. Zo lang je in beweging blijft en vooruitgang ervaart (al is het 10 – 30 per dag) groeit jouw expertise en kom je steeds een stap dichter bij je doel.

arnout-visscher-kleine-haalbare-stappen

 

De proef en de som

Ik kan geen genoeg krijgen om verhalen van mensen te horen die hun plannen linksom of rechtsom aan het waarmaken zijn.
telkens probeer ik een aspect of strategie te integreren in mijn eigen leven. Zo ook het opknippen in kleine stappen. Afgelopen jaar bracht ik een kaartenlijn op de markt om dat ik dikke, eerlijk geproduceerde kaarten miste in de winkels. De teksten en tekeningen waren binnen een week klaar. Het heeft me uiteindelijk 7 maanden gekost om een set te maken waar ik stik-trots op ben en nog eens twee maanden om ze in de winkels te hebben liggen waar ik mee geassocieerd wil worden. De strategie om dagelijks een klein stapje te nemen heeft in dit project absoluut voor mij gewerkt. Als ik dit in een week of maand had gepropt had ik het nooit kunnen doen.

Een jaar verder

Inmiddels zijn er 5000+ kaarten verkocht en opgestuurd aan beste vrienden, vriendinnen, ouders, mentoren en collega’s en andere mensen die twee postzegels waard zijn :). De kaarten worden ook door organisaties gebruikt als kerstpakket of eerlijk verjaardagscadeau met een verhaal. Naast het feit dat ik veel lol heb beleefd aan het hele proces heb ik de haalbare-stappen-strategie getoetst in een werkveld en branche die ver van mijn bed was.

Wat wil je worden als je later groot bent?

Spreker, trainer, ondernemer, soms kaartenverkoper, soms i-phone fotograaf, levensgenieter en iemand die anderen aanzet tot doen. Niet door er alleen over te ouwehoeren maar ook door continu te experimenteren en meer te leren over het realiseren van plannen die de moeite waard zijn. Wat wil jij later worden?

 

Meer

1. HEHE, eindelijke dikke, eerlijke kaarten (zou je dat nou wel laten?)
2. Lees de blog over “later” en ontdek je diepere drive achter alle dromen en plannen die je hebt.

 

Comments

comments

Recente berichten


Betekenisvol leven | volgens Japans concept; “Ikigai”

Ikigai, de ingang tot een lang, gelukkig, betekenisvol leven?   Dit artikeltje + illustratie kwam afgelopen zomer regelmatig voorbij op allerlei fora en in magazines. Wat is Ikigai voor jou? Welk levensgebied wil je meer aandacht geven? Mogelijk inspirerend voor jezelf, of om te delen met een vriend of vriendin. Ik help mijn klanten om […]

Zorgeloos leven | Jos de Blok (II)

Anders denken én doen  |  Jos de Blok in Tegenlicht   Een poos geleden tipte ik jullie op een artikel in de Correspondent over Jos de Blok. Afgelopen maand werd hij gevolgd door VPRO Tegenlicht. Een mooi portret van de man die de zorg op een radicaal andere manier aanpakt. Klik op de link om de […]


Wat maakt op lange termijn het verschil in onze mate van geluk en succes en hoe zet je die wetenschap om in actie? Op welke manier kan succes samengaan met genieten en spelen? (zeg nou zelf ... succes zonder voldoening is tragisch toch?) Ruim tien jaar onderzoek strategieën van mensen en vooruitstrevende organisaties die iets bijzonders flikken. Vaak hebben ze tien-, twintig- of dertigduizend uur ervaring in hun vakgebied. De beste artikelen, video's, inzichten, producten en ontwikkelingen deel ik met jou en alle komende generaties. Waarom? 1. De (bestaande) inhoud biedt inzicht, herkenning of bevestiging. 2. Ik vind het leuk om een steeds groter wordende groep mensen te prikkelen om op hun eigen manier aan de slag te gaan of een volgende stap te zetten. Resultaat? Rijker leven en werken.

REPLY COMMENT

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *